Udostępnij na:

Blogerem może być każdy, nie każdy jednak wie jak poprawnie prowadzić bloga? Na to pytanie postaramy się wskazać Państwu najlepszy naszym zdaniem przepis.

Spójny temat i myśl przewodnia bloga

O czym pisać? Jakie tematy są moją specjalnością? To jedne z pytań na jakie powinien odpowiedzieć początkujący bloger. Poruszając tematów, które nas rzeczywiście interesują tworzymy bloga spójnego i merytorycznie zaufanego. Artykuły zawarte na takiej stronie są nie tylko ciekawsze, ale i z czasem stanowią cenną bazę informacji dla czytelników. Mogą to być zaganiania z turystyki i fotografii, lub mody i zakupów – skupiajmy na tym o czym mamy coś ciekawego do powiedzenia, wtedy szybciej wybijemy się z pośród szarej blogosfery “oklepanych” blogów o wszystkim i niczym.

Zakup własnej domeny (.pl lub .com)

Blogom zakładanym na darmowych platformach typu blogspot mówimy kategoryczne nie. Dlaczego? Otwórz prowadząc bloga na publicznych i darmowych domenach musimy podporządkować się pod regulamin danej platformy. Zazwyczaj chodzi o dochody pozyskiwane z bloga (płatne reklamy, artykuły sponsorowane, czy inne dochodowe formy współpracy) – takie działania są łamaniem regulaminu wielu praform blogowych i mogą nieodwracalnie skutkować zamknięciem bloga. Wyobraźcie sobie, że Wasza praca po 3 latach idzie na marne, po donosie “życzliwego” konkurenta z blogosfery.

Druga kwestia to – autorytet bloga. Uważamy, że blogi stawiane na własnych domenach świadczą o wyższym profesjonalizmie autora. Myślę, że zgodzicie się z tym stwierdzeniem. Blogger, który zainwestował pieniądze w założenie strony pod płatną domeną, stwarza wrażenie osoby która myśli o blogowaniu “na przyszłość”, a nie tylko jako chwilowym zajęciu.

Estetyczny wygląd bloga

Nie rozumiem, dlaczego tak wielu blogerów zapomina o tym. W swojej pracy przejrzałam wiele blogów, zarówno tych prowadzonych przez kobiety oraz mężczyzn i połowa z nich to istny “chaos”. Mam tutaj na myśli elementy graficzne: banery, reklamy sklepów, linki do chińskich sieciówek, etc. Naturalnie rozumiem, że mogą to być sponsorzy bloga. Wszystko jednak można podzielić na sekcje i umieszczać sponsorów w np. zakładce “współpraca”. Zamiast wyciągać wszystko na stronę główną. Skoro już jesteśmy przy zakładkach i kategoriach, to jest kolejna bolączka wielu blogerów. Jestem zdania, że skoro prowadzimy blog wielotematyczny, to każdy temat powinien być umieszczony w swojej kategorii. W praktyce bardzo ułatwia to czytelnikom szukanie tematów, którymi są zainteresowani. Niestety często tak się nie dzieje, a nie ma nic gorszego niż układanie tematów w zakładkach po 3 latach funkcjonowanie bloga.

jak ustawic kategorie bloga
Przykład poprawnej nawigacji menu głównego, oraz podstawowego rozmieszczenia kategorii

Buduj relacje i dyskutuj z czytelnikami

Budowa relacji i prowadzenie interakcji z czytelnikami to temat który wielokrotnie poruszamy w ramach tematów z social mediów. Tym razem skupię się na błędach popełnianych przez blogerów. Po pierwsze – wymiana komentarzy i obserwacji między blogami. Aktualnie nikt się z tym nie kryje, powstają coraz to nowe grupy na Facebooku, których jedynym celem jest szukanie osób do skomentowania naszego postu. W rezultacie pozyskujemy grono sztucznych fanów, którzy tak szybko jak przychodzą, również znikają. Nie wspomnę o firmach, które też przeglądają takie grupy i doskonale wiedzą, że wasi fani i czytelnicy są zwyczajnie kupieni.

Inna ciekawa kwestia to usuwanie komentarzy przez bloggerów. Dlaczego autorzy kasują komentarze ze swego bloga? Prawdopodobnie nie rozumieją kilku kwestii. Jedną z nich jest fakt, że boją się linków pozostawianych w podpisach komentarzy. Możliwe, że gdzieś czytali o SEO i zrozumieli jedynie tyle, że linki powinno się pozyskiwać, a nie dopuszczać do ich emitowania. To spore nieporozumienie, przynajmniej w przypadku linków pochodzących z komentarzy. Wystarczy, że zaopatrzymy nasz blog w jedną z przydatnych wtyczek, jak np. Ultimate Nofollow, a wszystkie linki z komentarzy będą z atrybutem “nofollow”. W ten sposób pozyskamy cenne wpisy, dodatkowy content na blogu oraz zatrzymamy czytelników lubiących nasze wpisy. Przy okazji wspomnę, że linki z komentarzy oznaczone jako “nofollow” nie zaszkodzą naszemu blogowi. No chyba, że przybiorą one formę hurtowego spamu, ale o tym jak się bronić przed spamerami napiszę w ramach kolejnego wpisu.

Publikuj regularnie i uzbrój się w cierpliwość

Według mnie to najtrudniejsza próba dla początkującego bloggera. Możliwe, że przyjdzie Wam pisać do szuflady. Wasze wpisy nie spotkają się z zainteresowaniem, na tyle aby otrzymać pod nimi komentarz. Nie będzie też zainteresowanych sponsorów, chcących zareklamować u was swoje produkty. Próba czasu natrafia na na każdą branżę – również blogging. Jeśli jednak, jesteście blogerami z pasji, to bardzo prawdopodobne przejdziecie tę próbę obronną ręką. Osób zakładających blogi dla szybkiego zysku jest tyle co piasku na Saharze, a wśród tego piasku niełatwo o prawdziwy diament. Wszak diamenty są wieczne i oby tak było z Waszym blogiem!

Aleksandra

Aleksandra

Z zamiłowania posiadaczka kota Pandzio. Z zawodu właściciel sklepów internetowych. Posiada sporą wiedzę z zakresu e-commerce, oraz trendów modowych. Zawsze uprzejma, pomocna, oraz otwarta na nowe wyzwania stawiane przez branże marketingu internetowego

Komentarze